Wednesday, October 17, 2012

ETIKA Dalam kehidupan


Etika berasal dari bahasa yunani yaitu ethos yang bererti karakter, watak kesusilaan atau adat kebiasaan di mana etika berhubungan erat dengan konsep individu atau kelompok sebagai alat penilai kebenaran atau evaluasi terhadap sesuatu yang telah dilakukanSecara Etimologi Etika berasal dari bahasa Yunani Ethos yang bererti sikap, cara berfikir, watak kesesuaian atau adat. ( dipetik dari  : AWAN BIRU

Terdetik hati kecil untuk berkongsi tentang etika. Pernahkah kita bertanya diri :

1) Ade etika ke jika aku buat pilihan/ tetapan begini?

Jika hati berkata tidak, seharusnya janganlah dipaksa dan di buat. Kerana ia mmg bukan pilihan kita. Jika orang lain lakukan mengapa tidak? Itu etika dia, bukan etika yang saya amalkan. Maka anda akan jadi lebih tegas dan bijak dalam mebuat pilihan dan tetapan. Ia tak bermakna anda menentang kepada keadaan normal yang biasa. Mampukan anda menegakkan prinsip yang dipegang?

0 comments:

Post a Comment

MEANING OF LIFE

MEANING OF LIFE

WELCOME

I JUST PREVIEW A FEW MODULE FOR PEOPLE TO ATTEND. MY MODULE ARE SUITABLE FOR GOVERNMENT SECTOR, PRIVATE SECTOR, OR INDIVIDUAL. ALL THE SPEAKER ARE VERY DEDICATED, TALENTED AND BRAINY , THEY ARE EXPERTS IN THEIR KNEES. MOST OF THEM ARE COUNSELOR, LECTURER AND MOTIVATOR FROM VARIOUS UNIVERSITY. IF U WANT ME TO CREATE A MODULE, I WILL WORK ON IT, WE CAN ADD AND JOIN ANY MODULE BELOW.